Hvorfor vekker vitamin K2 oppsikt?

Hvor kommer navnet fra?

Vitamin K er i sin naturlige form fettløselig og ble oppdaget på 1930-tallet som et vitamin som får blodet til å levre seg. Det var den danske biokjemikeren, Henrik Dam, som gjorde denne oppdagelsen, og for dette fikk han Nobelprisen for fysiologi og medisin. Han ga vitaminet navn etter forbokstaven i ordet Koagulering.

Hva er egentlig vitamin K2? 

Vitamin K er delt inn i to grupper, Vitamin K1, som kalles fyllokinon og består av ett molekyl, og vitamin K2 som kalles menaquinon og har flere molekyler. Vitamin K1 aktiverer et protein som gjør at blodet koagulerer (stivner) og vitamin K2 aktiverer så langt vi vet i dag, 19 forskjellige proteiner som er viktige for blant annet kalsiumomsetningen i kroppen, i tillegg til andre helsefunksjoner.

Det er også verdt å nevne at det finnes en syntetisk form av vitamin K, menadion, med navn Vitamin K3, som finnes i legemidler og enkelte kosttilskudd. Denne formen av vitaminet er vannløselig og kan være giftig ved inntak av store doser, til motsetning av de naturlige formene vitamin K1 og K2.

De to viktigste formene av K-vitamin

Hovedsakelig er det to ulike former for vitamin K2 som er interessante. Det er MK-4 (menaquinon 4) som stammer fra dyr, og MK-7 (menaquinon 7) som stammer fra bakterier. 

Hva gjør vitamin K2 i kroppen?

Vitamin K2 fungerer som en bryter, eller som fingeren som slår på bryteren, og gjør at lyset tenner.  Man kan også si at det fungerer som en slags kommunikasjonsstyrer, som hjelper organene i kroppen til å snakke sammen. Og det er dette som gjør vitaminet så utrolig interessant og ikke minst viktig! For at kalsiumet skal transporteres i kroppen på riktig måte, så må det en rekke faktorer på plass, og her kommer vitamin K2 inn. 

Vitaminet sørger for at en rekke proteiner som har med omsetningen av kalsium blir aktive og gjør den jobben de er ment til å gjøre. Noe som forhindrer kalsiumavleiringer og opphopninger, og gir skjelettet, knokler og tenner den styrken våre kropper trenger. I tillegg forhindrer det avleiringer av kalsium i blodårene, noe som gir positive resultater for vårt kolesterol. 

Vitamin K2 ser ut til å bidra til finere hud gjennom å blant annet hindre oppsamling av mineraler i hudens vev og dermed gjøre huden friskere med mer glød.

Vitamin K2 viser igjennom studier at det har en evne til å blokkere frie radikaler fra å hope seg opp i hjernen, og på den måten beskytter vitaminet hjernen fra oksidativt stress. I tillegg viser det seg også at vitamin K2 kan hindre hjernens insulinsensitivitet ved å hindre hjernen i å produsere insulinsensitive celler.

Spinatblader mot hvit bakgrunn

Hvem trenger vitamin K og hvorfor?

Alle trenger vitamin K2! Evolusjonen har gjort at vi mennesker ikke lenger omdanner vitamin K1 fra planter til vitamin K2. Tidligere var ikke dette noe stort problem, fordi vi spiste dyr som enkelt omdannet vitaminet til K2, og dermed var det enkelt for oss å få i oss dette vitaminet. I tillegg levde vi mye mer utendørs, som gjorde at vi fikk mer vitamin D, som gjør at vi nyttiggjør oss vitamin K2 bedre. Etter hvert begynte mennesket å temme dyr, i tillegg til at jordbruket kom for fult. Og det var ikke noen dum ting i utgangspunktet det, men det førte oss hit vi er i dag, hvor mange av dyra vi bruker til mat går inne største parten av, om ikke hele, året, og de fores opp med pellets og korn, som ikke inneholder de næringskildene som gir K-vitamin for omdannelse til vitamin K2.

For at vitamin K2 skal fungere optimalt i kroppen, er det avhengig av vitaminene A og D. Disse tre vitaminene fungerer som en symbiose. Vitamin A har en viktig rolle for å styre kroppens behov for vitamin K2 og er i tillegg med i prosessen med å kvitte seg med kalsiumavleiringer iblant annet blodårene. Vitamin A leder altså kalsium ut av kroppen når vitamin K2 har fraktet kalsiumavleiringene fra bløtvev. D-vitamin stimulerer produksjonen av vitamin K2 og bidrar til at kalsium blir absorbert og K2 kan frakte mineralet dit det skal være, i tenner, skjelett og knokler.

sunn mat på tallerken

Hvor finner man vitamin K1?

  • Spinat og andre bladgrønnsaker
  • Brokkoli
  • Blomkål
  • Grønn te

Hvor finner man så vitamin K2?

  • Gjæret/fermentert og modnet mat
  • Natto (det matproduktet som inneholder mest K2 i formen MK-7)
  • Gammelost
  • Roquefort
  • Smør (fra kyr grasforet minst 3-6 mnd i året)
  • Yoghurt
  • Melk (fra kyr grasforet minst 3-6 mnd i året)
  • Klippfisk
  • Rakfisk
  • Lever
  • Rødt kjøtt
  • Fisk
Spinatblad

Hvor mye Vitamin K2 bør vi få i oss hver dag?

Tidligere studier viste at 45 mcg skulle være tilstrekkelig som daglig inntak av vitamin K2, men nyere forskning peker i retningen av at vi må ha vesentlig høyere doser for å oppnå bedre helseeffekt, enkelte studier viser at en daglig dose på opptil 200 mcg kan være mer optimalt for vår helse.

Noe man bør være oppmerksom på ved lengre tids inntak av høye doser med vitamin K som tilskudd, er at man bør ta E-vitamin i tillegg for å hindre en altfor kraftig øket blodkoagulering, og tar man tilskudd av Lactobacillus acidophilus, er det verdt å vite at det hemmer E-coli som syntetiserer K-vitamin.

En kombinasjon av vitaminene K2, D og mineralene bor, magnesium og kalsium, vil det være en flott cocktail for sterkt skjelett. Men vi vet også det at disse næringsemnene bør tas i riktig doser og kombinasjon, så vi anbefaler alltid å ta en hårmineralanalyse for å vite hva akkurat du og din kropp trenger.

Vil du lære mer om vitamin K2? 

Vi venter i disse dager på boken “Kroppen til toppen med vitamin K2” av Anne-Karine Strøm. En forfatter som virkelig har gjort jobben med å studere vitaminet K2 gjennom eksperter og studier. Absolutt verdt å lese!

Forsiktighet:

Tar du Marevan eller andre blodfortynnede midler skal du være forsiktig med K-vitamin. Spør din lege/terapeut om du er i tvil. Husk alltid å konsultere lege/terapeut før bruk av kosttilskudd. 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

1