Magnesium – et svært viktig mineral!

Skrevet av Pia I. Andresen 12.11.2021

Et mineral det er viktig å få nok av

Magnesium kommer på fjerdeplass over hvilke mineraler som forekommer mest hyppig i kroppen, og da finner du omtrent 50-60% i skjelettet og resten i muskulatur og annet bløtvev. Magnesium er kjent for å være aktiv i mer enn 300 oppgaver og enzymreaksjoner i kroppen, i noen studier indikerer det at det er hele 600 reaksjoner. Og da sier det seg selv at dette mineralet bør vi være obs på å få i oss nok av.

Symptomer på magnesiummangel

  • Insulinresistens og ustabilt blodsukker
  • Økt allergi og intoleranse
  • Inflammasjon
  • Høyt blodtrykk
  • Lydømfintlighet
  • Hyperaktivitet
  • Økt stress
  • Depresjon
  • Økt svetting
  • Økt kroppslukt
  • Spiseforstyrrelse
  • Forstyrrelser i hjerterytmen
  • Muskelkramper/muskelrykninger
  • Skjelvinger
  • PMS
  • Irritabilitet
  • Nedsatt appetitt
  • Søvnløshet (av typen hvor man våkner ofte i løpet av natta, også kalt søvnløshet type 2)
  • Hodepine og Migrene
  • Trøtthet og utmattelse
  • Angst

+ mye mye mer

Synergister og antagonister

Alle vitaminer og mineraler har antagonister og synergister. Det vil si de har andre mineraler og vitaminer som påvirker mineralets opptak og utskillelse i kroppen. Derfor er det ikke alltid man skal ta mye av et mineral, selv om ulike tester kan indikere at man har mangel. I enkelte tilfeller kan det også være motsatt, at man skal ta et mineral, selv om tester kan indikere at man har overskudd. Noen vitaminer og mineraler kan fungere både som synergister og antagonister.

Synergister til magnesium (vitaminer og mineraler som bidrar til opptak og bruk av mineralet):
Kalsium, Kalium, Sink, Mangan, Natrium, Krom, Fosfor, og vitamin A, B1, B2, B3, C og E

Antagonister til magnesium (vitaminer og mineraler som bidrar til utskillelse og hemmer opptak):
Kalsium, Natrium, Kalium, Mangan, Jern, Fosfor, Bly, og vitamin B1, B10, B12, E og D

Magnesium har et nært forhold til kalsium. Disse to mineralene er det viktig å få i balanse. Spiser man for mye kalsium vil dette påvirke magnesiumopptaket negativt. I tillegg vet man også at hvis man har høyt natrium i vevet vil også dette påvirke magnesiumstatusen.

Visste du at hvis du har lavt nivå av magnesium i kroppen, betyr det ofte at du også har lavt nivå av magesyre?

De viktigste oppgavene magnesium har i kroppen

  • Bidrar til opptak av andre mineraler som kalsium, natrium, fosfor og kalium.
  • Nødvendig for proteinsyntesen og den cellulære energiproduksjonen
  • Bidrar i reguleringsprosessen for syre/base-balansen i kroppen
  • Virker avslappende på muskler og bidrar til at musklene kan fungere slik de skal
  • Kan bidra til å minske trøtthet og utmattelse, gjerne sammen med kalium
  • Bidrar til å hindre opptak og øke utskillelse av tungmetaller og kjemikalier
  • Bidrar til å normalisere blodsukkeret
  • Bidrar til å regulere kolesterolomsetningen
  • Bidrar til å minske stendannelse i kroppen
  • Bidrar til normal blodkoagulering
  • Fungerer som et naturlig antihistamin og dyreforsøk har vist at magnesium kan minske mengdene IgG, IgA, IgM og IgE i kroppen

Hvilke faktorer kan bidra til lavt magnesiuminnhold i vevet?

Den viktigste faktoren til at kroppen overforbruker magnesium er stress. Dette gjelder ved både fysisk, emosjonelt eller kjemisk stress. Så i en verden av kronisk stress, så er det ikke så rart at mange også opplever kronisk magnesiummangel.

Faktorer fra inntak av mat, tilskudd eller medisiner som bidrar til lavt magnesiuminnhold i vevet kan være lavt inntak av mineralet, mangel på vitamin D, for høyt inntak av fosfor, for høyt saltinntak eller inntak av alkohol. Bruker man stadig lakserende eller urindrivendemidler vil også dette bidra til å øke behovet for magnesium.

Andre faktorer som kan bidra til magnesiummangel er økt skjoldkjertelaktivitet, hyperaktivitet i binyrebarken, tarmkatarr, diaré, pankreatitt og surt vev.

Det vises i studier at magnesium og hjertets funksjoner henger tett sammen. Flere studier Peter Wilhelmsson viser til i sin bok Näringsmedisinska Uppslagsboken, viser at hjertepasienter som får magnesium (gjerne intravenøst) de første døgnene etter operasjon har en betydelig mindre sjanse for å måtte ha ytterligere behandling. I tillegg ser dødeligheten ut til å forminskes kraftig ved bruk av magnesium i postoperasjonstiden

Les gjerne mer om hjertets behov for mineraler her: Hjertet banker for riktige mineraler

Spiser du mye proteiner eller øker proteininntaket i kosten uten å øke inntak av magnesium, kan dette føre til magnesiummangel.

Magnesium i mat

Bønner, linser, erter og kikerter

Melkeprodukter

Blåskjell, sild

Kylling

Nøtter som cashewnøtter, mandler og paranøtter

Frø som chiafrø, linfrø, solsikkefrø og gresskarkjerner

Mørk sjokolade og kaffe

Fullkornsprodukter, råris og soyabønner

Grønnsaker som grønne bladgrønnsaker, poteter, avokado og brokkoli

Frukt og bær,  banan, tørket frukt

Hvilken magnesiumform bør man velge?

Det er litt omdiskutert hvilke former av magnesium som er de beste. Noen former kan virke bedre på noen plager, mens andre former kan virke best på andre plager. Enkelte magnesiumformer er ikke så lett for kroppen å ta opp og bruke og noen former bør man kanskje styre unna.

Magnesium i ulike former:

  • Oksid – Denne har dårlig opptak. Laksativ.  Kan brukes ved forstoppelse og hard mage.
  • Malat – Lettopptakelig, for muskelkramper og andre muskelplager. Kan virke oppkvikkende.
  • Glukonat – Studier indikerer at dette er ett av de mest biotilgjengelige og lettopptakelige magnesium-formene og brukes til å behandle lavt nivå av magnesium. Men likevel, her strides de lærde om dette er en form for magnesium som er riktig for oss.
  • (bis)Glysinat – Biotilgjengelig. Har en beroligende effekt på nervene, brukes ofte for muskelkramper og uro. Fremmer søvn. Bisglysinat har mulig bedre opptak enn glysinat.
  • Taurat –  kan virke beroligende.
  • Threonat – Lettopptakelig. Fremmer hukommelse og fokus.
  • Askorbat – God biotilgjengelighet. Nøytralt salt som også gir c-vitamin
  • Karbonat – Kan virke syredempende
  • Orotat – Stresstoleranse. Enkelte studier indikerer at inntak av store doser (mer enn 100 mg/kg/dag) orotisk syre kan fremme tumorvekst.
  • Aspertat – Biotilgjengelig. Kan være fin ved lav energi og utmattelse. Asparaginsyre er også viktig i cellenes energiproduksjon
  • Citrat – Svært biotilgjengelig, laksativ, generelt magnesiumtilskudd
  • Klorid – Lettopptakelig Ionisk magnesium. Passer godt også for de med lav magesyre. Kan også brukes på hud og som badesalt. Antiseptisk.
  • Sulfat – Dårlig opptak. Lakserende. Brukes ofte i bad for muskelavslappende og avgiftende virkning.
  • Magnesiumhydroksid – Kan virke lakserende. Det strides om opptak.
  • Laktat – Lettopptakelig. Bør unngås ved nyreproblemer og ved bruk av blodfortynnende eller antibiotika.

Magnesiumsalt

Zechtstein Magnesium Flak (magnesiumklorid), vs Epsom salt (magnesiumsulfat).

Disse magnesiumsaltene er vanlig å bruke i både kroppsbad og fotbad. Det hevdes at Zechstein magnesium (magnesiumklorid) er bedre for opptak inn i cellene, mens Epsom Salt (magnesiumsulfat) fungerer bedre som muskelavslappende.

Tar man medisiner, er det alltid lurt å sjekke med lege og evt terapeut om medisinene og tilskuddene man tar påvirker hverandre i positiv eller negativ retning

Når kan magnesium være nyttig å ta?

Magnesium er ett av de første mineralene som brukes ved stress. Om man stresser mye, enten fysisk eller emosjonelt bør man ta tilskudd med magnesium. Også ved sykdom eller høyt alkoholinntak er magnesium et mineral kroppen bruker mye. 

Symptomer som kan varsle om at du trenger mer magnesium:

  • Kramper i leggene
  • Ofte hodepine
  • Søvnproblemer eller at du ofte våkner opp i løpet av natten
  • PMS og menstruasjonssmerter
  • Ustabilt blodsukker
  • Plager i forbindelse med overgangsalder
  • Stresset eller overaktiv blære
  • Se ellers symptomer på magnesiummangel.

Hvem skal ikke ha magnesium?

De aller fleste skal ha magnesium. Likevel ser vi av og til i hårmineralanalyser at enkelte ikke skal ha mineralet, fordi kroppen tar det ikke opp i cellene. De skyver det bare ut i vevet og da er det ikke behov for å ta magnesium før kroppen er klar for opptak. Da må man ofte ta andre mineraler en periode først for så å kunne begynne å ta magnesium utover i balanseringen.

Det skal veldig mye til for å ta for mye av magnesium dvs giftige doseringer. Nyrene kan skille ut opp til 60 g pr dag. Likevel bør de som har alvorlige nyresykdommer og hjerte-kar-sykdommer forhøre seg med lege før de bruker tilskudd av dette mineralet. Uansett, bør man forhøre seg med behandlende lege for inntak av kosttilskudd ved alvorlige sykdommer.

Trenger du magnesium?

Jeg trenger kanskje litt magnesium, tenker du kanskje? Og svaret er: De aller fleste trenger mer, i større eller mindre mengder. Men selv om svaret virker enkelt, så er det ikke alltid det, likevel..

Det er ikke alltid det er magnesiummangel som er årsaken til plagene du opplever. Det kan også være ubalanser mellom ulike mineraler som gir slike symptomer, Likevel kan det være verdt å prøve ut magnesium ved et første forsøk på dempe plagsomme symptomer. 

 

Visste du at vanndrivende medisin og for høyt inntak av lakserende øker utskillelsen av magnesium? Tar du slike medisiner, bør du også få i deg magnesium. 

Vi kan ikke få sagt det ofte nok, vi anbefaler alltid å teste ditt behov for mineraler og vitaminer før du begynner å ta kosttilskudd. Vi har alle et individuelt behov, og like symptomer behøver ofte ikke å være lik behandling.

Les mer om hårmineralanalyse her

Finn din hårmineralanalyseterapeut her.

 

Ved vedvarende eller kroniske problemer med fordøyelse eller annet, oppsøk alltid hjelp hos lege.

Referanser:

Näringsmedicinska Uppslagsboken av Peter Wilhelmsson

Sporstoffer og andre essensielle næringsstoffer – Klinisk bruk av hårmineralanalyser av Dr. David L. Watts

NHI:
https://nhi.no/sykdommer/hormoner-og-naring/naring-og-vitaminer/magnesium-terapi/

Nettdoktor:
https://www.nettdoktor.no/ernaering/vitaminer/artikler/magnesium.php

Tunsberg Medisinske skole:
 https://tunmed.school/2021/01/22/hvorfor-magnesium-er-sa-viktig-del-1-av-4/

https://tunmed.school/2021/02/01/hvorfor-magnesium-er-sa-viktig-del-2-av-4/

https://tunmed.school/2021/02/15/hvorfor-magnesium-er-sa-viktig-del-3-av-4/

https://tunmed.school/2021/02/25/hvorfor-magnesium-er-sa-viktig-del-4-av-4/

PubMed
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16548135/

Mbg Health
https://www.mindbodygreen.com/articles/magnesium-bioavailability-importance-and-absorbable-forms

Sunnhetsrådet:
https://www.xn--sunnhetsrdet-1cb.no/artikler/mat-med-mye-magnesium

AOR
https://aor.ca/forms-of-magnesium/

Relis:
https://relis.no/sporsmal_og_svar/relisdb/6-7811

Consumerlab.com
https://www.consumerlab.com/answers/what-is-the-benefit-of-magnesium-orotate-compared-to-other-forms-of-magnesium/magnesium-orotate/

Medical News today:
https://www.medicalnewstoday.com/articles/types-of-magnesium#for-specific-conditions

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

1